Table of Contents Table of Contents
Previous Page  10 / 66 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 66 Next Page
Page Background

10

The Teacher

1 (155) 2018

Nowa Podstawa

Uzupełnianie luk [4]:

rozumienie tekstu pisanego

I wreszcie ostatnia odmiana testu luk, także

z części na rozumienie tekstów pisanych.

Tym razem chodzi o nowatorski typ zadania,

w którym zdający musi dokonać eksplicytnego

przetworzenia informacji, podanej w języku

angielskim, uzupełniając odwołujący się do

niej dialog w języku polskim.

❯❯❯

Z jednej strony fakt, że uczeń uzupełnia luki

w swoim języku ojczystym, to z pewnością

ułatwienie. Spójrzmy jednak zwłaszcza na

lukę drugą. By poprawnie odpowiedzieć „pięć

razy/ pięciokrotnie”, zdający musi odwołać

się nie do akapitu wprowadzającego u góry,

ani do informacji podanych na okładce w

lewym górnym rogu, ale do jednego z dwóch

Cykl tekstów

Język na nowej podstawie 2017+

jest integralną częścią

Narodowego Programu

Przygotowania do Egzaminu 8-klasisty

, którym

wydawnictwo Macmillan chce objąć nauczycieli,

dyrektorów szkół, rodziców i oczywiście samych

uczniów. Program oficjalnie wystartował w maju 2017 i

będzie trwał co najmniej do pierwszej edycji egzaminu

wiosną 2019r. Wszystkie szczegóły na stronie:

www.macmillan.pl/narodowy-program

i u przedstawicieli wydawnictwa Macmillan w Państwa

regionie. Integralną częścią Narodowego Programu

jest też kolejny cykl szkoleń otwartych, poświęconych

m.in

. nowemu egzaminowi ósmoklasisty i technikom

przygotowania do niego – gorąco Państwa już teraz na

te szkolenia zapraszamy. Start w drugiej połowie lutego,

kalendarium już wkrótce na

www.macmillan.pl

pytań w środku, przy czym trzeba uruchomić

swoisty łańcuch rozumowania:

„How hot is

lightning?”

„correct answer: C”

“C. five times

hotter than the Sun’s surface”

. Sprawdziłem to

z kilkoma dorosłymi osobami w warunkach

niestresujących i naprawdę nie było wcale

dla nich zadanie oczywiste – co dopiero

powiedzieć o nastolatku, walczącym z czasem

i egzaminacyjnym stresem …?

Podsumowanie

Wnioski nasuwają się same. Wszystkie

wcześniejsze zapowiedzi i nasze Macmillanowe

analizy domniemanych źródeł trudności tego

nowego egzaminu znajdują pełne potwierdzenie

w kształcie arkusza przykładowego. Nie mamy

więc wyjścia i musimy stawić im czoło, po to,

by realnie pomóc uczniom zmierzyć się z nim

po raz pierwszy już za nieco ponad rok. Jak

to zrobić w praktyce? O tym będziemy pisać

w kolejnych tekstach tej serii, a także mówić

na zbliżających się szkoleniach w całej Polsce

już w lutym i marcu 2018 r.