wersja angielska
zaloguj się do poczty The Teacher zaloguj się do poczty The Teacher Logowanie do prenumeraty online Logowanie do klubu The Teacher

Praca z trudną grupą


Praca z trudną grupą

Dyscyplina i porządek na zajęciach dodatkowych w szkole językowej? W grupie chłopców 11-15 lat? Możliwe? Słuchacze jedynek się nie boją, często chodzą na zajęcia z przykazu rodziców a najbardziej z całej lekcji interesuje ich spotkanie z kolegami, pochwalenie się nowym telefonem czy umówienie się na wspólną grę po zajęciach.

Niedawno doświadczyłam pracy z takimi młodzieńcami i popełniłam kilka błędów już na samym początku. Musiałam potem ciężko pracować aby je naprawić. Ale udało się. Mam nadzieję, że moje sposoby wprowadzające dyscyplinę i porządek na zajęciach dodatkowych pomogą i Państwu . Będą to praktyczne sztuczki, które pozytywnie wpłyną na opanowanie niezmotywowanych młodzieńców. A oto one:

MOTYWACJA

  1. Rywalizacje
    Nic tak nie wpływa na chęć robienia ćwiczeń jak chęć zwycięstwa. Można podzielić uczniów na pary, według mojego doświadczenia najlepiej połączyć mocnego ucznia ze słabszym (gdy dwóch słabszych pracuje razem wiedzą, że nie mają szans na wygraną i nawet nie próbują dojść do celu...). Sprawdzają się najróżniejsze polecenia: kto najszybciej zrobi, kto najmniej błędów popełni, kto najwięcej przykładów wymyśli. Sam fakt wygranej jest dla nich nagrodą, można też stosować inne systemy, jak np. System Dobrych Gwiazdek
  2. System Dobrych Gwiazdek:
    Jest to system nagradzania - po każdej lekcji wybieramy jednego ucznia, który zostanie nagrodzony gwiazdką. System przydzielania gwiazdek może różnić się z lekcji na lekcję: dany uczeń był najlepszy, jako jedyny nie przeszkadzał, na tej danej lekcji wyjątkowo nie przeszkadzał, aktywnie brał udział w zajęciach itp. Gwiazdeczki zapisywane są na oddzielnej kartce - trzy zebrane gwiazdeczki to zwolnienie z kartkówki lub możliwość NIE-robienia jakiegoś ćwiczenia - dla ucznia do wyboru. *nie polecam wywieszania w sali dużej kartki z gwiazdeczkami jak w młodszych grupach — lepiej nie kusić uczniów do samodzielnego dopisywania gwiazdeczek.
  3. System kar - jak w piłce nożnej:
    to co moich uczniów przerażało najbardziej to potencjalny telefon do rodzica. Można więc tym ich straszyć nie radze jednak rzucać słów na wiatr - szybko zorientują się, że to tylko taka groźba. Wprowadziłam więc system żółtych i czerwonych kartek. Pocięty kolorowy papier należy mieć zawsze pod ręką. Jeśli ktoś przeklnie, kopnie drugiego itp. - ostentacyjnie wręczamy żółtą kartkę. Jest to ostrzeżenie. Druga kartka na lekcji (czerwona) oznacza telefon do rodzica. Żółta kartka naprawdę działa - nie zdążyło mi się wręczyć komuś czerwonej. Telefon do rodzica traktowałabym jednak jako zupełną ostateczność — pamiętajcie, że skarżeniem się rodzicom możemy utracić szacunek i zaufanie ucznia.
  4. Kartkówki:
    Nie straszymy jedynkami a nagradzamy. Jakie nagrody? Najróżniejsze: osoba z najlepszym wynikiem decyduje co robimy na kolejnej lekcji (dajemy coś do wyboru np piosenka czy zagadka detektywistyczna, w przeciwnym wypadku kto wie co uczniowie wymyślą), można dać cukiereczka (ja miałam torbę pełną mamby, mieszanki wedlowskiej itp. tak aby można było wybrać swój przysmak), wręczyć gwiazdkę.
  5. Brak przygotowania - konsekwencje:
    Jak wyegzekwować przygotowanie do zajęć? Brak podręcznika czy pracy domowej należy zawsze odnotować w dzienniku. Np. H- (brak pracy), H+ (praca domowa odrobiona), SB- (brak podręcznika), L:10min (late/spóźniony 10min). Uczniowie wiedzą, że rodzice mają dostęp do dzienników i fakt odnotowania przygotowania/nieprzygotowania na każdych zajęciach przynosi pożądane rezultaty. Pewnego razu uczeń, który nie mógł znaleźć przed lekcją książki a bojąc się notatki SB- przyniósł mi usprawiedliwienie od babci.

JĘZYK CIAŁA

  1. Pod żadnym pozorem nie krzyczymy. Im nauczyciel będzie głośniej tym i uczniowie będą głośniej. Jeśli zaczynają przekraczać granice - ścisz głos, mów niewyraźnie. Sami się wtedy nawzajem będą uciszać. Jeśli ich zachowanie wymyka się spod kontroli -zamilknij i zacznij coś notować w dzienniku -szybko to zauważą, przestrasza się i przeproszą za zachowanie.
  2. Zwróć uwagę jak ustawienie się w sali wpływa na zachowanie słuchaczy. Jeśli lektor będzie siadał za biurkiem czy przy stole razem z nimi, zaczną traktować go jak równego (a jeśli pracujemy nad dyscypliną to tego nie chcemy, w innych przypadkach natomiast może być to wskazane). Jeśli lektor zada coś do zrobienia i zajmie się dziennikiem - nie będą nic robić oprócz zaczepiania się nawzajem. Natomiast jeśli podczas gdy uczniowie mają pracować nad ćwiczeniem lektor będzie monitorować ich pracę chodząc po sali czy stając za ich plecami i zaglądając im przez ramię do zeszytu - poczują niepewność i będą pracować (lub chociaż udawać że pracują).

Można wprowadzić różne systemy kar i nagród ale co najważniejsze – należy je SYSTEMATYCZNIE EGZEKWOWAĆ. Za pierwszym podejściem nie przyniosą efektów bo uczniowie są przyzwyczajeni, że nauczyciel/rodzic potrafi straszyć a rzadko kiedy dotrzymuje słowa. Należy ich i siebie przyzwyczaić do różnych zasad a po kilku tygodniach zmiana na pewno będzie odczuwalna. Dla tych bardziej zainteresowanych tematem polecam książki metodyczne kierowane do nauczycieli Young Learners a nie nauczycieli angielskiego w ogóle (te raczej są kierowane do dorosłych a to zupełnie inny styl pracy). Myślę, że praca z takimi młodzianami to w dużym stopniu wychowanie ich w ogóle i zapanowanie nad nimi. Nie obawiajcie się, że te notatki w dzienniku, sztuczki, karteczki czy nagradzanie 'zjada' dużo lekcji ponieważ efekty jakie dzięki temu osiągniecie, warunki jakie stworzycie do nauki będą naprawdę ogromne.

Ewa Kozłowska

comments powered by Disqus


Komentarze

Ten temat nie został jeszcze skomentowany

Dodaj komentarz

* = wymagane pole

:

:

:



Prenumerata

Potrzebujesz fachowych artykułów i praktycznych materiałów?

Zamów prenumeratę
The Teacher

SocialMedia


Reklama

Cambridge
zakreklamuj sie w serwisie The Teacher

Copyright © 2002 - 2014 The Teacher | Strona korzysta z plików cookies. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.